SPORTSHOP DOMBURG

SPORTSHOP DOMBURG
Don't dream your life,Live your dreams

Teamrider Jorn v Keulen intervieuw op Tacky


Photo: Danny Bastiaanse

Interview | Jorn van Keulen

Domburg , 3-7-2013 door Daniel Spaans
Domburg staat de laatste tijd weer goed op de kaart. Dat komt mede doordat het niveau flink opgekrikt is en vooral de jeugd draagt daar een grote steen aan bij. Jorn van Keulen is daartussen niet te missen. Hij ontwikkelt een eigen, volwassen style en neemt het surfen vrij serieus. Sinds deze week zit Jorn lekker in Frankrijk waar hij goede golven aan het scoren is.
Leeftijd: 18
Woonplaats: Aagtekerke
Stance: Regular
Favoriete board: Nigel Semmens bullet 5,10
Sponsors: Sportshop Domburg, C-Skins wetsuits
Hier is goed te zien dat Jorn aan zijn style werkt.
Photo: Danny Bastiaanse
Hoe lang surf je? Hoe ben je begonnen?
Vanaf mijn tiende of elfde jaar denk ik, dus 7 of 8 jaar. Dat is best wel jong. Ik vond het altijd al een sicke sport en toen kwam een neef van mij met een oud surfboard aan zetten op mijn verjaardag. Daar heb ik mijn eerste golfjes op weten te pakken

Waar besteed je veel tijd aan naast het surfen?
Ik volg naast het surfen gewoon een studie, ik studeer bouwkunde op het ROC in Vlissingen. Daarnaast train ik regelmatig voor het surfen, dus daar besteed ik veel tijd aan. Ik werk in de strandtent naast de surfschool van Sportshop Domburg, waar ik ook regelmatig een surflesje geef. Op die manier hou ik mezelf lekker bezig.

Vertel iets over de surf scene in Domburg
Je hebt in Domburg best wel verschillende groepjes. Er ligt een oudere generatie altijd wat verderop. Wij liggen dan weer ergens anders. Zo zijn al de surfers in Domburg wel een beetje verspreid eigenlijk. Het is niet zo dat iedereen op één piek ligt, je kan altijd wel een leuk bankje vinden. Iedereen, jong en oud, kan het goed met elkaar vinden.
Met pro surfer Jamie Sterling tijdens het Red Bull Surfcamp in Bretagne
Photo: Red Bull
Surf je altijd op Domburg of ook wel eens andere spots in Zeeland. Secret spots?
Dat hangt van de omstandigheden af. Je surft negen van de tien keer op Domburg, omdat de secret spots maar echt maar bij één bepaalt soort wind werken, dus dat komt niet heel vaak voor. Je moet wat geluk hebben met de windrichting, maar als die wind dan juist is, kan je wel sicke golven hebben op de secret spots.

Hoe komt het dat we vaak foto’s voorbij zien komen uit Domburg?
We surfen meestal met een leuk groepje, samen met Fabian, Pascal en nog wat locale gasten en vrienden van me. Danny Bastiaanse maakt dan zo nu en dan voor of na zijn sessie wat foto's, en dan levert bijna altijd wel wat leuke actie op van de Dombi Shore Locals.

Is er ook iemand die filmt?
Er is niet iemand die standaard altijd filmt, maar als we trainen met het team, dan filmt de coach meestal onze golven. We analyseren en bespreken dat na de training wat altijd heel leerzaam is.
Jorn weet de lip vaak op het juiste moment te raken met veel power
Photo: Danny Bastiaanse
Hoe hoog is het niveau in Domburg?
Dat is het lastige, ik denk dat je overal wel een paar goede gasten hebt in Nederland, er rippen zoveel dudes!
  
Met wie surf je veel?
Faabje, Jp, Pascal, en nog wel met meer vrienden.

Welke (pro) surfers hebben invloed op de manier waarop jij surft?
Niet echt een persoon ofzo denk ik, maar op trainingen wordt er veel gewerkt aan style. Als je met vrienden in het water ligt, dan heb je het er vaak over, je leert altijd weer van elkaar, hoe klein en crap de surf ook is.

Met welke tricks ben je op dit moment bezig?
Op dit moment ben ik niet echt met tricks bezig. Ik probeer op dit moment meer flow in mijn surfen te krijgen, zodat ik een betere en mooiere style ontwikkel.

Ben je van plan Nederlands Kampioen te worden?
Dat is zeker een droom, laten we hopen dat hij ooit uitkomt!
Er mag ook gechillt worden
Photo: Red Bull
Heb je de ambitie om internationale wedstrijden te surfen?
Ik wil ooit wel eens een gok wagen op internationaal niveau. Maar dat is nu nog te vroeg denk ik, misschien over een jaar of een paar jaar!

Heb je plekken in gedachte waar je heel graag zou willen surfen?
Er zijn zoveel plekken te bedenken in de wereld waar je goede surf kan scoren. Alles heeft zo z’n charme en ik heb nog veel te ontdekken.

Zie je dat binnenkort gebeuren?
Dat zal nog even duren, maar mijn plan is om in de kerst vakantie naar Marokko te gaan.

Heb je andere toekomstplannen?
Nee eigenlijk nog niet echt. Als ik klaar ben met mijn opleiding ga ik eerst maar eens rond me heen kijken wat ik echt leuk vind, en vooral heel veel surfen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten